Istorija,  OBZORJA PROŠLOSTI

BAČKI CAR JOVAN NENAD

Jedna od najzagonetnijih ličnosti srpske istorije i svakako najpoznatiji samozvanac bio je “car” Jovan Nenad, vođa bačkih Srba u burnim vremenima nakon Mohačke bitke i propasti srednjovekovne Ugarske kraljevine 1526. godine. Pouzdano se ne znaju ni njegovo pravo ime, nacionalnost, poreklo i zavičajnost, zapravo skoro ništa o njemu nije poznato, osim nekoliko poslednjih meseci njegovog života. Ilarion Ruvarac piše da se u istoriji “javio kao meteor i odmah iščezao”. Ne beleže ga ni srpski pisani spomenici, niti narodna epska poezija. Možda je tome razlog i činjenica da je njegova “carevina” trajala svega nekoliko meseci.

Mohačka bitka (Tan Mor, ulje na platnu, 1856)

Vreme turskog pustošenja, unutrašnjih smutnji i međusobnih sukoba preostalog ugarskog plemstva nakon Mohačke bitke izazvalo je i reakciju Srba u Bačkoj, koji su se okupili oko Jovana Nenada Crnog, nekadašnjeg vojnika (pojedini izvori kažu – konjušara ili husarskog oficira) ugarskog erdeljskog vojvode Jovana Zapolje. Prema mađarskim zapisima, Jovan Nenad ili Crni čovek, nazvan je ovako zbog duge crne linije koju je imao na telu od desne strane čela do desnog stopala. Bio je vitkog stasa, srednje visine, tamnog tena i orlovskog nosa. Savremenici beleže da je bio oštrouman, ubedljiv i slatkorečiv, te je lako osvajao ljude. Po nekim pretpostavkama bio je od roda zetskih Crnojevića preseljenih u Pomorišje. Mađarski izvori ga beleže imenima: Fekete Iván ili Fekete Jován, Fekete Ember, Cserni Jován, Csernajevics Iván.

Car Jovan Nenad (kasnija rekonstrukcija lika, crtež L. Babića)

On je krajem 1526. g. okupio snažnu i brojnu srpsku seljačku vojsku, koju je u vreme njegove najveće moći činilo oko 12.000 vojnika. Njome je napadao turske posede u Sremu (preoteo je Turcima Banoštor, Čerević i Sotin), ali i preostale ugarske plemićke posede po Bačkoj, a potom i Banatu, sve do Arada. Uz pomoć svoje vojske Jovan Nenad je zavladao prostorom između Tise i Dunava, pa se proglasio za srpskog „cara“, a svoju prestonicu smestio je u utvrđenu Suboticu (mađarski izvori kao njegovo drugo sedište navode Segedin). Imao je ličnu gardu od 600 jednako uniformisanih pešaka, sjajnu upravu i poslugu, i ponašao se kao istinski vladar, a svoje plemstvo darivao je velikim posedima. Ipak, nedostajala su mu sredstva za izdržavanje velike vojske, pa je pribegavao i pljački trgovaca, kao i otimanju stoke od naroda. O njemu su svoje vlade izveštavali francuski, engleski i turski poslanici, a oba pretedenta na ugarski presto (Jovan Zapolja i Ferdinand Habzburški) trudila su se da ga pridobiju uz sebe.

Subotička tvrđava (crtež s kraja 17. veka)

Verovatno je krajem 1526. ili početkom 1527. g. Jovan Nenad, sa svojom vojskom, zaposeo i Coborsentmihalj, odnosno Sombor jer je u najbližoj okolini ovde već živelo srpsko stanovništvo, koje je, prema jednom onovremenom izveštaju, „caru“ Jovanu, inače asketi i mistiku, hrlilo kao novom svecu i proroku, koji čini znake i čudesa. Za zapovednika svoje vojske “car” Jovan Nenad postavio je Radoslava Čelnika, za palatina i blagajnika vojvodu Subotu Vrlića, a jedan od najbližih “carevih” saradnika bio je Fabijan Literat (on je od Jovana Nenada dobio imanja u neposrednom okruženju današnjeg Sombora, što je kasnije potvrdio i car Ferdinand Habzburški – ipak, pitanje je da li je ikada stupio u posed ovih imanja, odnosno naselja).

Teritorija kojom je tokom 1526/27. g. vladao “car” Jovan Nenad

Vlast Jovana Nenada na prostoru između Dunava i Tise trajala je svega nešto više od pola godine. U aktuelnoj borbi za ugarski presto odabrao je pogrešnu stranu. Na početku borbi podržavao je erdeljskog vojvodu Jovana Zapolju, pa je Đorđe Sremac, hroničar i Zapoljin kapelan, predlagao da Jovan i njegov srpski narod budu naseljeni u opustele krajeve (ad desolatam terram) Bačke županije. Nešto kasnije, Jovan Nenad je došao u sukob sa mađarskim plemićima, koji su počeli da se vraćaju na svoja imanja u opusteloj Bačkoj, ali im Jovan Nenad i njegova vojska to nisu dopustili (Ja sam ovu zemlju našao pustu i zauzeo sam je sa svojim narodom, govorio im je “car”).  Uskoro je Jovan Nenad prešao na stranu drugog pretedenta na ugarski presto, austrijskog vladara Ferdinanda Habzburškog. Kako je vojska “cara” Jovana Nenada konstantno pustošila i pljačkala ugarske plemićke i seoske posede, oba pretedenta na ugarski presto dobijala su brojne žalbe i zahteve da budu zaštićeni od vojske samozvanog “cara”. Trupe Jovana Nenada sukobile su se u rano leto 1527. g. sa trupama Zapoljinih pristalica, koje je predvodio tamiški župan Emerik Cibak. Nakon nekoliko pobeda, srpska seljačka vojska “cara” Jovana konačno je poražena u krvavoj Bitki kod Segfalve 25. jula 1527. godine, u kojoj je pogunulo više hiljada srpskih ratnika. Jovan Nenad bio je smrtno ranjen posle ove bitke, prilikom prolaska kroz Segedin. Preminuo je 26. jula 1527. godine, najverovatnije u selu Tornjoš, jugoistočno dod Subotice, a glava mu je odsečena i odneta u Budim, gde je nošena kroz grad, a potom bačena u Dunav.

Jovan Zapolja
Ferdinand Habzburški

Posle smrti Jovana Nenada usledio je brz raspad srpske seljačke vojske, a jedan deo njenog ljudstva, predvođen Subotom Vrlićem i Radosavom Čelnikom, prešao je u Srem i priznao tursku vlast. To nije umanjilo prisustvo sve brojnijeg srpskog stanovništva, koje se i tokom narednih godina naseljavalo u napuštena bačka naselja.

Vojvođanski srpski istoričar Aleksa Ivić navodi da je najveća zasluga “cara” Jovana Nenada u tome što je prvi došao na misao da na zemljištu južne Ugarske stvori zasebnu srpsku pokrajinu, te je na taj način postao začetnik današnje Vojvodine. U središtu Subotice podignut je 1927. g. visok elegantan spomenik caru Jovanu Nenadu, koji je srušen nakon ulaska mađarske vojske u grad 1941. godine. Spomenik je obnovljen 1991. godine.

Spomenik “caru” Jovanu Nenadu u Subotici, tridesetih godina 20. veka
Današnji izgled obnovljenog spomenika Jovanu Nenadu u Subotici

M. S.  

2 Komentara

  • Ignacije Parčetić

    U starijim mađarskim tekstovima u glavnom stoji da je centar Fekete Janosa Segedin, dok kod naših autora nema spomena Segedina, spominje se samo Subotica. Segedin je bio pod njegovom komandom, kao glavno mesto teritorije koju je držao. Zato su i uspeli da ga pogode, što se u “svom” Segedinu osećao sigurnim, pa je prilikom ulaska u grad jahao na čelu kolone. Odakle je ono Nenad, do sada nisam uspeo odgonetnuti. Predsednik komisije za podizanje spomenika, bio je Mijo Mandić. Po projektu, predviđena je bila sa druge strane ploča na kojoj je trebalo pisati Ivan, međutim dva dana pred otvaranje, neko je iz političkih razloga naredio da se taj deo odluke ne ispoštuje. Predsednik komisije je pismeno podneo ostavku, jer ga niko o izmeni nije obavestio, nego su konsultujući se bez predstavnika većinskog naroda, izmenili spomenik. Kralj Aleksandar je inače 2 puta bio kasnije u privatnoj poseti kod Mije Mandića.

    • Jaso simic

      Nekoliko opaski
      1.Istorija je pisana u doba romantizma pa je kao takva “roman”.
      2. Samo u poslednjih 500 godina a da negovorimo i unazad na ovim prostorima zive razni narodi stoga Srpska majorizacija je besmislena.
      3.u citavoj svojoj Srpskaj svetosavskoj istoriji potpuno je na marginama interes i znanje o istoriji srba u Rumunjskoj i Madjarskoj.
      4.Jovan Nenad Crni je bio u pocetku konjusar i njegov predvodnik konjice pl. Ivana Zapolje i boravio je u Hunedoari kljucnoj tvrdjavi toga doba koja se nalazi u danasnjoj Rumunjskoj. U borbama koje su vodjene protiv turaka je prvo sudelovao ali je prilikom opsade Mohaca oobegao. Da bi se kasnije kad je presto ostao prazan na strani Zapolje i njegove interese osvajao podrucja koja se ovde spominju. Kad mu se osladilo proglasio se vladarem osvojenih podrucja sto je i normalno. Pritom se zamerio i Zapolji koji se trudio da ga sa ostalim plemicima ukloni sto je i uspio.
      5. Sediste je preneo u Segedin gde je i ubijen tj ranjen i bezeci umro je okolini Subotice ( Tornjos)
      5. Sto je interesantno pitanja su.
      Kakav je bio uticaj Rimske crkve na ovim teritorijama okupiran od strane turske sile, koji kako navodi Bartul Kasic u svom dnevniku sa vizitacija Sr. Mitrovici, Beogradu, Smederevu i Temisvaru.
      Sta je Sv. ivan Kapistran radio u Hunedoari i dali je citava ova prica u vezi sa oslobadjanjem Beograda od Turaka.
      Usput na ploci na spomeniku pise da je Fabijan Literata Ilocki franjevac, ministar vanjskih poslova u Jovanovij samoproglasenoj tvorevini bii protestant.
      Posetite Hunedoaru i Rumunjske arhive.
      Prijatno

Ostavite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena.