Istorija,  OBZORJA PROŠLOSTI

ŠOROM ŠAJKE, A DUNAVOM – VOZ!

Nekada su vozovi išli po Dunavu i bez mosta, a danas ne idu ni preko mosta. Kada su 1869. g. železničkom prugom povezani Sombor i Subotica, nastavak trase iz Sombora vodio je ka Bogojevu (ranije Gombošu), gde je, do 1871. godine, spojena pruga koja je povezivala Erdelj, Suboticu, Sombor, Bogojevo, Erdut, Dalj i Osijek, a 1878. g. povezani su Dalj, Vinkovci i Slavonski Brod, pa je preko Sombora i Bogojeva putovao sav svet koji je išao ka zapadu, sve do Trsta.

Dok početkom 20. veka nije izgrađen železnički most kod Bogojeva (ranije Gomboš) vozovi su preko Dunava plovili smešteni na veliku parnu kompu sa šinama, koja bi ih prevezla od Erduta do Bogojova ili u suprotnom pravcu. I tako nekoliko puta dnevno. Obično su preko kompe prevoženi samo vagoni, koji bi bili prikačeni na lokomotivu koja je čekala s druge strane Dunava.

Voz na dunavskoj kompi između Erduta i Bogojeva, početkom 20. veka

Silazak sa kompe na prugu, kod Bogojeva, početkom 20. veka

Sombor sa leve strane Dunava, a Vinkovci sa desne strane, bili su najveći železnički čvorovi početkom 20. veka na ovom prostoru i vozovi su neprestano saobraćali preko ovih čvorišta u pravcu Zagreba i Rijeke ili u pravcu Subotice, Segedina, Pešte, Novog Sada, Zemuna, Bečkereka, Temišvara… Stanice su bile uređene, vozni red u minut tačan, železničari obučeni u strogo ispeglane i uvek čiste uniforme, a vozovi su bili udobni, čisti, brzi i sigurni. Svakako, sasvim drugačije od vremena današnjeg. 

Most kod Bogojeva i Erduta, druga decenija 20. veka

Milan Stepanović

 

 

Ostavite komentar

Vaša e-mail adresa neće biti objavljena.